Daarom actief beheer

Bestaande klanten zijn het meest waardevolle bezit van jouw kantoor.

Als adviseur en ondernemer ben je veelal gericht op het binnenhalen van nieuwe klanten. Toch ligt de makkelijkste en meest voorspelbare bron van (nieuwe) inkomsten heel dichtbij: bestaande (loyale) klanten die bekend zijn met de organisatie.

Ze kunnen de kurk zijn waarop jouw kantoor drijft en ze kunnen bovendien voor omzetgroei zorgen door;

  • Repeterend betaalde diensten af te nemen; denk aan verbouwen, verhuizen, verduurzamen, schadeverzekeringen en/of

  • Ambassadeurs te worden die voor nieuwe omzet zorgen door doorverwijzingen.


Een continue focus op het binnenhalen van nieuwe klanten is een dure bezigheid. Het behalen van omzet bij bestaande klanten is in verhouding een stuk goedkoper dan het aantrekken van nieuwe klanten. Bestaande klanten kennen jou al, ze weten wie ze in huis halen.


Er is veel winst te behalen bij je huidige klanten.

Voorkom dat klanten weglopen:

  • Een derde van de klanten switcht naar een ander bedrijf, omdat ze ontevreden zijn (en niets van jou horen);

  • Er is meer dan 50% kans dat een bestaande tevreden klant opnieuw een aankoop doet;

  • Het vinden van nieuwe klanten kost 5 keer zoveel tijd (en daarmee geld) als het behouden van huidige klanten

Wil je groeien? Focus dan niet alleen op nieuwe klanten maar investeer in klantbehoud.

Hoe houd je je bestaande klanten tevreden en verbonden aan jouw kantoor?

1. Lever service en kwaliteit

De kwaliteit is een eerste indruk die iemand niet vergeet, en waar je niet snel een tweede kans voor krijgt. Het is dus erg belangrijk dat de kwaliteit van je product of dienst hoog is. Welke beloften zijn er aan je klant gedaan tijdens het aankoopproces? Zorg dat je deze waarmaakt!

Onderdeel van kwaliteit is ook de service en nazorg die je levert. Als je klant belt, hoe snel wordt hij dan geholpen? En welk gevoel houdt de klant eraan over?

Vriendelijk en behulpzaam zijn is de kern van een goede klantenservice, en het recept voor een tevreden klant!

2. Bouw een relatie op door ‘in beeld te blijven’

Blijf onder de aandacht. Naast kwaliteit is het opbouwen van een relatie een essentiële manier om klanten aan je organisatie te binden. Kwaliteit kunnen je klanten eventueel ook ergens anders krijgen. De relatie met jou niet!

Onderhoud de relatie met je klant door hem pro actief te wijzen op relevante interessante ontwikkelingen en /of wijzigingen in wet- en regelgeving. Dit kan via nieuwsbrieven, blogs, persoonlijke emails, webformulieren en het organiseren van bijeenkomsten. Laat zien dat je een expert bent in jouw vakgebied en bel je klanten af en toe op om te vertellen over nieuwe mogelijkheden van producten en diensten. Door op die manier gericht informatie te geven die relevant is voor je klant, heeft de klant het gevoel dat je hem goed kent en versterk je de relatie. En als jouw klant een vraag heeft of een nieuwe wens of verandering (verhuizing, verbouwing, verduurzamen), dan weet hij jou te vinden.

3. Verras je klant

Klanten zijn net mensen en houden van aandacht. Daarmee laat je zien dat je je klant waardeert, de relatie belangrijk vindt en hierin wilt blijven investeren. Stuur je klant een kaartje op zijn verjaardag of op zijn huwelijksdag. Laat je klant jaarlijks weten of hij nog goed zit omdat je zijn situatie en producten hebt beoordeeld.

Verrassen kan ook door de klant pro-actief te attenderen op besparingen of verbeteringen. Denk aan het verlagen van de rente opslag (besparing) of aan het niet meer verpanden van de ORV bij zijn hypotheek (verbetering).

Daarom Actiefbeheer

Actiefbeheer kan je op diverse onderdelen helpen met het behouden van tevreden klanten en het creëren van ambassadeurs. Bijvoorbeeld door het inzetten van nieuwsbrieven, webformulieren als nazorg, het uitvoeren van campagnes op de portefeuille en het actief nabellen van bestaande relaties. Ook kunnen we jouw kantoor helpen met training en advies hoe je nazorg in jouw dagelijkse bedrijfsvoering kunt inrichten en organiseren.